- ۰ نظر
- ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۹:۲۰
- ۳۱۵ نمایش
روش املای آموزشی برای کلاس اوّل ابتدایی
1.املا به کمک کتاب و تصاویر:در این طرح متن املا را آماده کرده و از دانش آموزان می خواهیم تا ضمن نوشتن املا در صورت نیاز از کتاب یا تصاویر استفاده کنند.
لذا کتاب را نزد آن ها باز می گذاریم و تصاویر لازم را هم در دست خود می گیریم و هر موقع که نیاز شد به آن ها نشان می دهیم تا تداعی شود. این روش برای آموزش مراحل اوّلیه است و کم کم محدوده ی کار را تنگ تر می کنیم تا برای ارزشیابی واقعی آماده شوند.
2.املای گروهی:
الف) معلّم و گروه ها: در موقع گفتن املا هر گروه دور هم جمع شده و از نوشته و فکر و آگاهی یک دیگر استفاده می کنند و به هم دیگر یاد می دهند. این کار، آموزش هم سال به هم سال است که به نظریه ی سینر گوژی معروف است، به وجود می آید و خود یک کار مشارکتی و یاد دهی یادگیری است.
ب) سرگروه و اعضاء: با تشکیل گروه سه نفره املا نوشته می شود که یک نفر متن را می خواند و یک نفر می نویسد و یک نفر نظارت می کند. این کار توجّه و دقّت آن ها را بالا می برد و یادگیری را به باور می رساند و بچّه ها کم کم اعتماد خود را به دست می آورند و ترس آن ها ریخته شده و برای مراحل دیگر آماده می شوند.